Doe de postcodecheck

Glasvezel, ook voor u?

Ons aanbod voor het buitengebied
(alleen koperkabel)

Tijdens de campagne betaalt u voor het aanleggen van de glasvezelaansluiting een zogenaamde vastrechtvergoeding. Voor woningen in het buitengebied is het volgende van toepassing:

Optie A, afkoop:
U koopt de aansluiting (oftewel het vastrecht) af voor € 2.300,-. Daarnaast neemt u een abonnement af bij een serviceprovider, u krijgt hier bericht over van GlasDraad.

OF

Optie B, maandelijkse termijnen:
U betaalt maandelijks de vastrechtvergoeding. Aan het begin van de periode betaalt u eenmalig €100, daarnaast betaalt u maandelijks € 20,-*. U kunt het vastrecht na 15 jaar afkopen voor het eenmalige bedrag van €15,-. Daarnaast neemt u een abonnement af bij een serviceprovider, u krijgt hier bericht over van GlasDraad.

*Er vindt indexatie plaats op de maandelijkse termijnbedragen

De prijzen zijn inclusief btw. U betaalt pas als het netwerk is gebouwd en uw huis is aangesloten.


Inschrijven

Ons aanbod voor de lintbebouwing en kleine kernen
(coax-kabel)

Voor woningen in een van de dorpskernen of lintbebouwing is het volgende van toepassing:

U betaalt de vastrechtvergoeding van eenmalig €200,-. Daarnaast neemt u een abonnement af bij een serviceprovider u krijgt hier bericht over van GlasDraad.

De prijzen zijn inclusief btw. U betaalt pas als het netwerk is gebouwd en uw huis is aangesloten.


Inschrijven

Staat mijn woning in het buitengebied, lintbebouwing of kleine kern?

Doe de postcodecheck en kom erachter of uw woning zich in het buitengebied of kern bevindt.

Postcodecheck

Onze serviceproviders

GlasDraad hecht veel waarde aan keuzevrijheid voor bewoners. Wij vinden het belangrijk dat u een abonnement kunt kiezen dat bij uw persoonlijke situatie past. Daarom bieden diverse onafhankelijke serviceproviders hun diensten over ons netwerk aan.

Als de campagne gaat starten zullen wij informatie geven over de providers en hun pakketten

U kunt zich pas na de vraagbundeling aanmelden bij een serviceprovider.

Hieronder vindt u een overzicht van de serviceproviders waaruit u kunt kiezen.

Internet-service-providers die leveren op het netwerk van Glasdraad Bollenstreek

Moet ik veranderen van serviceprovider?

Het glasvezelnetwerk van GlasDraad is een open netwerk. Dat betekent dat u in veel gevallen gewoon bij uw huidige provider kunt blijven als het gaat om internet, televisie en/of telefonie. Aangezien ook KPN onderdeel is van de samenwerking, behoren ook KPN en de daarbij horende providers tot de keuze-opties binnen ons glasvezelnetwerk. Ook tal van andere providers zijn beschikbaar op ons netwerk.

Een eventuele overstap gaat heel gemakkelijk. U loopt geen risico dat u hierbij even zonder internet, televisie of telefoon zit. GlasDraad is al beheerder van het netwerk, dus wij zorgen in principe dat alles vlekkeloos verloopt. U stapt ook pas over als de nieuwe verbinding werkt.

De route naar glasvezel

Wanneer 50% van de bewoners zich op 16 november 2020 heeft ingeschreven voor glasvezel, dan gaat Glasdraad Bollenstreek beginnen met de bouw van het netwerk.

Hoe schrijft u zich in voor glasvezel? Inschrijven bestaat uit 2 stappen:

  • U schrijft zich in bij GlasDraad voor de glasvezelaansluiting en betaalt na aansluiting van uw woning de zogenaamde vastrechtvergoeding. Inschrijven voor glasvezel kan tot en met 16 november 2020.
  • U neemt een abonnement af bij een van de vele serviceproviders. Dit doet u na de vraagbundeling en is meestal mogelijk gedurende de gehele aanlegperiode. U krijgt van ons bericht wanneer dit mogelijk is. Indien u geen abonnement heeft afgesloten voor 31 december 2021 en Glasdraad uw woning wel heeft aangesloten of gaat aansluiten, dan brengen wij u eenmalige activatiekosten in rekening van € 250,-.
Tijdens de campagne maken wij onderscheid tussen woningen in het buitengebied en woningen die zich in de kleine dorpskernen en lintbebouwing bevinden. Voor het aanbod is het belangrijk dat u goed weet tot welke groep uw woning behoort. U kunt daarvoor de
postcodecheck
doen, dan krijgt u direct te zien tot welke groep de woning behoort en wat het aanbod voor u is.

Op de pagina "veelgestelde vragen" vindt u de antwoorden op vragen die mogelijk bij u opkomen. Staat uw vraag daar ook niet tussen? Dan kunt u contact met ons opnemen via 0857-600782 of bollenstreek@glasdraad.nl.

Inschrijven na 16 november 2020 is mogelijk, maar dan wordt het duurder. U betaalt dan de werkelijke aansluitkosten op basis van een persoonlijke offerte. Voor adressen in de kernen geldt hierbij een minimumbedrag van € 1.000,-. Voor adressen in het buitengebied geldt een minimumbedrag van € 3.000,-.

Glasvezel zonder abonnement

Het is niet mogelijk om een glasvezelaansluiting te nemen zonder een dienstenabonnement bij een serviceprovider. Na de vraagbundeling kunt u zich aanmelden bij een van de vele serviceproviders. Dit kan meestal gedurende de gehele aanlegperiode. U ontvangt vanzelf van ons bericht wanneer dit mogelijk is. Indien u geen abonnement heeft afgesloten voor 31 december 2021 en Glasdraad uw woning wel heeft aangesloten of gaat aansluiten, dan brengen wij u eenmalige activatiekosten in rekening van € 250,-.

Waarom moet ik betalen voor mijn glasvezelaansluiting?

Stabiel internet, telefonie en televisie worden doorgaans gezien als basisvoorziening, maar dit is in Nederland en Europa niet meer zo georganiseerd. De leveranciers van de koper- of coax-kabel, en tegenwoordig ook glasvezel, zijn private ondernemingen. De eigenaren van deze netwerken verdienen de aanleg van het netwerk terug, omdat ze zelf diensten over het netwerk leveren. Zij kiezen ervoor om niet te investeren in ‘dure’ gebieden die gekenmerkt worden door lange afstanden, lastige infrastructuur of kleine aantallen aansluitingen. Deze gebieden zijn voor hen niet “rendabel genoeg”. GlasDraad richt zich juist wel op dit soort gebieden. Vanwege de grote kosten van dit soort projecten, is het wel een noodzaak om van alle bewoners die glasvezel willen een bijdrage te vragen.